Развитието на спорта в света от 70-те до днес. Мода. Лайфстайл. Технологии. Тенденции

имат поне един чифт маратонки в гардероба си – маратонката си стана официална обувка. Спортът се развива и в една друга посока – хората започнаха да ходят на фитнес или да посещават други спортове, където могат да общуват с други хора и всъщност вече социални контакти се осъществяват на тези места.

 

Елена: Днес, с моят партньор Георги Гинев ще поговорим за развитието на спорта от 80-те години до днес. Не само професионалния спорт, но и любителският, т. нар. активен начин на живот или активен лайфстайл. 

Георги: Спортът започва да се развива в началото на 70-те години и има едно много просто обяснение. `72-ра година - олимпиадата в Мюнхен се предава в почти целия свят. Интересното от тази олимпиада е, че за първи път се предава директно по телевизията. Маратонското бягане, което го печели американецът Франк Шортър, дава невероятен бум на бягането в Щатите, а след това и в Европа. През 80-те години, жените също се включват доста активно. Спомняте си всички видеата на Джейн Фонда – известната актриса, за аеробика и всъщност жените започнаха да се занимават по-активно с любителски спорт покрай аеробиката. 90-те години започна масово да се бяга, да се кара колело, започнаха да „никнат“ фитнес зали и зали за специализирани спортове – кросфит и т.н. Всъщност спортът се развива страшно бързо. Поради тази причина хората, които се занимават с подсигуряване на спортистите, трябва да бъдат винаги нащрек и дори да изпреварват желанието на хората да спортуват.

Елена: Преди няколко години гледах тенис турнир от големия шлем, на който ми направи впечатление, че нашите коментатори обсъждаха многоцветността на екипите, с които са облечени спортистите – как навремето са били само бели тениски, бели панталонки, а сега са супер цветни и естествено това е заради развитието на технологиите при тъканите, които го позволяват. Искаш ли да поговорим за това, как технологиите се развиват заедно с желанието на хората да бъдат активни и да спортуват?

Георги: О, да, разбира се. Ако се върнем към примера, който ти даде – да, докато тенис екипите бяха само памучни, те бяха оцветени в бяло синьо, а с навлизането на новите материи – всичко стана възможно. Същото нещо е и с обувките за спорт.

Елена: В началото на 80-те години започнах да тренирам тенис. Бях дребна, с малки крака и всъщност не играех с маратонки, а с гуменки, тъй като маратонките започваха от 36-и номер, а аз носех 32-33.

Георги: Китайски!

Елена: Китайските гуменки бяха много разпространени по онова време!

Георги: Да, точно.

Елена: Какви бяха обувките в спорта в световен мащаб?

Георги: Те бяха малко по-добре, отколкото при нас, но пак всичко се свеждаше до това да ти измерят номера и ти дадат чифт от рафта. Който ти пасне най-добре – взимаш него. Сега нещата се променят, защото спортът – говорим за любителският, започва да се превръща в лайфстайл – начин на живот. Дори хора, които не спортуват редовно, имат поне един чифт маратонки в гардероба си – маратонката си стана официална обувка. Спортът се развива и в една друга посока – хората започнаха да ходят на фитнес или да посещават други спортове, където могат да общуват с други хора и всъщност вече социални контакти се осъществяват на тези места. Това също води до развитие на цялостното възприятие на човек към спорта, т.е. той не му дава само чисто физическото удоволствие, но вече тук има и удоволствието от това да се запознаваш и общуваш с други хора. Да си повишаваш спортните резултатите - това е прекрасно, но всъщност, с всичко което вършиш, ставаш и ментално по-здрав. В тези времена, в които живеем – особено с ковид пандемията, със спорта човек да си запази главата чиста – това е изключително важно.

Елена: Така е, абсолютно!

Георги: Най-новата тенденция, която се наблюдава в световен мащаб е персонализиране на услуги и продукти – в частност обувките, за които говорим. Ако преди хората са се интересували от това да си вземат някоя марка, /тогава ние „гонехме“ марките/, то сега марките започват да „гонят“ нас. Аз например съм ползвал маратонки за тенис на една от най-известните марки, но на мен вече на си ми удобни новите им модели и затова съм минал на друга. Ето това е нещо, което индустрията - хората, които произвеждат, вече го знае. Те започват лека-полека да се нагаждат към тези нови изисквания. Има, да кажем, производители на мъжки ризи, които предлагат размери по дължина и ширина, за да могат да паснат на всеки един торс – по-къси ръце, по-дълги ръце, по-широк гръден кош и т.н. Така че, това започва да става новото нормално.

Елена: Излязоха и много марки обувки, които вече имат номерация не само по-дължина, но и по-широчина.

Георги: Точно така, хората вече искат всичко да бъде персонализирано – говорим за храна, за фитнес програма, за дрехи, за маратонки, за обслужване. В момента ние живеем в свят, който се ръководи от потребителя.

Елена: Много ми хареса това, което каза, и ще го повторя. Допреди десетина години хората „преследвахме“ марките и беше супер престижно да носим определена марка, а сега марката „преследва“ хората – това налага персонализацията на самия продукт - да се произведе и да се предложи продукт, който е специално направен за конкретния човек.

Георги: Да. Ще дам пример с една марка велоергометри Пелотон. Това е първата марка, която има софтуер, който е свързан, чрез онлайн стрийминг, с личен треньор. И те затова печелят. В момента човек / компания, който не може да се нагоди към реалността, т. нар. входен билет – той просто отпада. Най-важното в момента е, да можеш да обслужиш, да дадеш на своя клиент персонализирана услуга.

Елена: Това, което исках да вметна е, че във времената, в които живеем, онлайн покупките и въобще онлайн бизнесът е много развит, само че така до колко можеш да персонализираш нещата? Окей, ще направиш анализ, ще направиш лична консултация с клиента, но когато става въпрос вече за самия продукт и неговото персонализиране, си представям, че това трябва да става на място, в магазина.

Георги: Да, определено, съгласен съм с теб. Онлайн търговията заема все повече и повече пазарен дял – това е нормално и води до изчезване на много бизнеси, които обслужват физически клиенти. За да могат тези бизнеси да оцелеят – те трябва да дадат тази персонализирана услуга. Например, ако говорим за нашия бизнес с FootBalance – има много фирми, които имат възможност за анализ на ходила, на стойка и т.н. само че, ако не можеш да придружиш към сложния софтуер за анализ и изготвянето на персонализирана стелка – за какво ти е този софтуер? В момента клиентът иска всичките тези технологии, които са възникнали, да бъдат от полза за него, а не просто някой да каже „Аз имам най-добрия софтуер за анализ на крака!“ – Добре, и какво става след това? Можеш ли да предоставиш на клиента индивидуално изработената стелката? Както знаем, двете стъпала са различни на всеки един човек. 

Като финал бих казал, че хората ставаме все по-претенциозни, а от друга страна конкуренцията е навсякъде, и ако ние не можем да отговорим на изискванията на новото поколение – ние просто сме аутсайдери.

Елена: За щастие ние в ОлСпорт не сме аутсайдери, защото предлагаме индивидуален анализ и индивидуално изготвени продукти за всеки клиент! Със сигурност има още какво да се каже по тази тема, но няма как да изчерпим всичко в едно-единствено видео, затова правим поредици. 

Развитието на спорта в света от 70-те до днес. Мода. Лайфстайл. Технологии. Тенденции

имат поне един чифт маратонки в гардероба си – маратонката си стана официална обувка. Спортът се развива и в една друга посока – хората започнаха да ходят на фитнес или да посещават други спортове, където могат да общуват с други хора и всъщност вече социални контакти се осъществяват на тези места.

 

Елена: Днес, с моят партньор Георги Гинев ще поговорим за развитието на спорта от 80-те години до днес. Не само професионалния спорт, но и любителският, т. нар. активен начин на живот или активен лайфстайл. 

Георги: Спортът започва да се развива в началото на 70-те години и има едно много просто обяснение. `72-ра година - олимпиадата в Мюнхен се предава в почти целия свят. Интересното от тази олимпиада е, че за първи път се предава директно по телевизията. Маратонското бягане, което го печели американецът Франк Шортър, дава невероятен бум на бягането в Щатите, а след това и в Европа. През 80-те години, жените също се включват доста активно. Спомняте си всички видеата на Джейн Фонда – известната актриса, за аеробика и всъщност жените започнаха да се занимават по-активно с любителски спорт покрай аеробиката. 90-те години започна масово да се бяга, да се кара колело, започнаха да „никнат“ фитнес зали и зали за специализирани спортове – кросфит и т.н. Всъщност спортът се развива страшно бързо. Поради тази причина хората, които се занимават с подсигуряване на спортистите, трябва да бъдат винаги нащрек и дори да изпреварват желанието на хората да спортуват.

Елена: Преди няколко години гледах тенис турнир от големия шлем, на който ми направи впечатление, че нашите коментатори обсъждаха многоцветността на екипите, с които са облечени спортистите – как навремето са били само бели тениски, бели панталонки, а сега са супер цветни и естествено това е заради развитието на технологиите при тъканите, които го позволяват. Искаш ли да поговорим за това, как технологиите се развиват заедно с желанието на хората да бъдат активни и да спортуват?

Георги: О, да, разбира се. Ако се върнем към примера, който ти даде – да, докато тенис екипите бяха само памучни, те бяха оцветени в бяло синьо, а с навлизането на новите материи – всичко стана възможно. Същото нещо е и с обувките за спорт.

Елена: В началото на 80-те години започнах да тренирам тенис. Бях дребна, с малки крака и всъщност не играех с маратонки, а с гуменки, тъй като маратонките започваха от 36-и номер, а аз носех 32-33.

Георги: Китайски!

Елена: Китайските гуменки бяха много разпространени по онова време!

Георги: Да, точно.

Елена: Какви бяха обувките в спорта в световен мащаб?

Георги: Те бяха малко по-добре, отколкото при нас, но пак всичко се свеждаше до това да ти измерят номера и ти дадат чифт от рафта. Който ти пасне най-добре – взимаш него. Сега нещата се променят, защото спортът – говорим за любителският, започва да се превръща в лайфстайл – начин на живот. Дори хора, които не спортуват редовно, имат поне един чифт маратонки в гардероба си – маратонката си стана официална обувка. Спортът се развива и в една друга посока – хората започнаха да ходят на фитнес или да посещават други спортове, където могат да общуват с други хора и всъщност вече социални контакти се осъществяват на тези места. Това също води до развитие на цялостното възприятие на човек към спорта, т.е. той не му дава само чисто физическото удоволствие, но вече тук има и удоволствието от това да се запознаваш и общуваш с други хора. Да си повишаваш спортните резултатите - това е прекрасно, но всъщност, с всичко което вършиш, ставаш и ментално по-здрав. В тези времена, в които живеем – особено с ковид пандемията, със спорта човек да си запази главата чиста – това е изключително важно.

Елена: Така е, абсолютно!

Георги: Най-новата тенденция, която се наблюдава в световен мащаб е персонализиране на услуги и продукти – в частност обувките, за които говорим. Ако преди хората са се интересували от това да си вземат някоя марка, /тогава ние „гонехме“ марките/, то сега марките започват да „гонят“ нас. Аз например съм ползвал маратонки за тенис на една от най-известните марки, но на мен вече на си ми удобни новите им модели и затова съм минал на друга. Ето това е нещо, което индустрията - хората, които произвеждат, вече го знае. Те започват лека-полека да се нагаждат към тези нови изисквания. Има, да кажем, производители на мъжки ризи, които предлагат размери по дължина и ширина, за да могат да паснат на всеки един торс – по-къси ръце, по-дълги ръце, по-широк гръден кош и т.н. Така че, това започва да става новото нормално.

Елена: Излязоха и много марки обувки, които вече имат номерация не само по-дължина, но и по-широчина.

Георги: Точно така, хората вече искат всичко да бъде персонализирано – говорим за храна, за фитнес програма, за дрехи, за маратонки, за обслужване. В момента ние живеем в свят, който се ръководи от потребителя.

Елена: Много ми хареса това, което каза, и ще го повторя. Допреди десетина години хората „преследвахме“ марките и беше супер престижно да носим определена марка, а сега марката „преследва“ хората – това налага персонализацията на самия продукт - да се произведе и да се предложи продукт, който е специално направен за конкретния човек.

Георги: Да. Ще дам пример с една марка велоергометри Пелотон. Това е първата марка, която има софтуер, който е свързан, чрез онлайн стрийминг, с личен треньор. И те затова печелят. В момента човек / компания, който не може да се нагоди към реалността, т. нар. входен билет – той просто отпада. Най-важното в момента е, да можеш да обслужиш, да дадеш на своя клиент персонализирана услуга.

Елена: Това, което исках да вметна е, че във времената, в които живеем, онлайн покупките и въобще онлайн бизнесът е много развит, само че така до колко можеш да персонализираш нещата? Окей, ще направиш анализ, ще направиш лична консултация с клиента, но когато става въпрос вече за самия продукт и неговото персонализиране, си представям, че това трябва да става на място, в магазина.

Георги: Да, определено, съгласен съм с теб. Онлайн търговията заема все повече и повече пазарен дял – това е нормално и води до изчезване на много бизнеси, които обслужват физически клиенти. За да могат тези бизнеси да оцелеят – те трябва да дадат тази персонализирана услуга. Например, ако говорим за нашия бизнес с FootBalance – има много фирми, които имат възможност за анализ на ходила, на стойка и т.н. само че, ако не можеш да придружиш към сложния софтуер за анализ и изготвянето на персонализирана стелка – за какво ти е този софтуер? В момента клиентът иска всичките тези технологии, които са възникнали, да бъдат от полза за него, а не просто някой да каже „Аз имам най-добрия софтуер за анализ на крака!“ – Добре, и какво става след това? Можеш ли да предоставиш на клиента индивидуално изработената стелката? Както знаем, двете стъпала са различни на всеки един човек. 

Като финал бих казал, че хората ставаме все по-претенциозни, а от друга страна конкуренцията е навсякъде, и ако ние не можем да отговорим на изискванията на новото поколение – ние просто сме аутсайдери.

Елена: За щастие ние в ОлСпорт не сме аутсайдери, защото предлагаме индивидуален анализ и индивидуално изготвени продукти за всеки клиент! Със сигурност има още какво да се каже по тази тема, но няма как да изчерпим всичко в едно-единствено видео, затова правим поредици. 

Подобни статии

болки в глезен
Независимо изследване потвърждава, че персонализираните стелки намаляват възможността за травми

Катедра по Биология на физическата активност Университет Jyväskylä - Финландия Juha-Pekka, Kulmala...

възпалено колянно сухожилие - пателар
Коляно - Възпаление на сухожилие

Едно общо нараняване при спортовете свързани с бягане и скачане е възпалението на коляното сухожилие...

нараняване на коленни връзки
Коленни връзки - Наранявания и решения

Навяхвания на колянната става Навяхването представлява разтягане или частично разкъсване на връзки,...